KNA.no > Lokalavdelinger > KNA Indre og Ytre Østfold





Nei til mere avgifter på drivstoff.

     

I ett samferdselsperspektiv handler ikke alt bare om miljø, det er en økonomisk side også. Mens elbilbrukere suser rundt uten å betale ett øre til veivedlikehold og nybygging, drukner snart bensin og diesel brukere i bomavgifter, rushtidsavgifter, parkeringsavgifter,drivstoffavgifter, årsavgifter, avgifter ved kjøp av bil osv. Brukere av disse bilene skal også på jobb eller holde en avtale. Bilen står for mere enn 80% av person og varetransport her i landet.

I vårt langstrakte land er bil en nødvendighet. Du skal ikke bo mye utenfor sentrum før behovet oppstår. Derfor er KNA imot høyere avgifter som kun har ett politiskt motiv. Uten bilen stopper Norge. De aller fleste biler går på bensin eller diesel, disse motorene er under stadig utviklig med opptil 60- 70% reduksjon i skadelige avgasser de siste 10 årene. I ett miljøperspektiv er den beste måten å redusere utslippene på å påvirke produsentene til å bygge effektive motorer med gode rensesystemer, lastebiler med Euro-6 motorer har redusert sitt utslipp med over 80%, går faktiskt renere enn diesel personbiler, så mulighetene er der i tillegg til hydrogen og el.

Fanatiske politikere som ønsker å fjerne alle biler som er drevet med forbrenningsmotor innen 10 år bør ta en global titt. Lite tyder på at produksjonen av disse motortypene vil opphøre med det første. Vi må ta inn over oss at luften vi puster inn ikke er norsk, for det meste kommer den sør vest fra, derfor må det gode globale løsninger på plass, alt kan ikke gå på strøm, strømmen er heller ikke alltid ren.

Familieøkonomien, ikke glem den. Bilen tar en stor del av økonomien, ønsker det store flertall av oss forandringer må det også være forutsigbart økonomiskt i ett langt tidsperspektiv. For ikke så mange år siden ble innbyggerne oppfordret til å kjøpe diesel biler, nå ropes det på strøm, hvor lenge går det før det ropes på hydrogen ? Skal diesel og bensin biler fjernes må isåfall storsamfunnet løse dem inn, men hvor mye hjelper det på luftkvaliteten i ett globalt perspektiv ?

På hjemmebane kan vi gjøre en del, bilparken er i snitt over 10 år, gjør det billigere og kjøpe nyere biler, øk vrakpanten og fjærn gradvis engangsavgiften slik at flere kan kjøpe biler som er sikrere og bruker mindre drivstoff. La biler med 3 eller flere kjøre i kollektivfelt, still det samme kravet til elbiler. På kjøremåten kan det gjøres mye, kjør mykt, hold fokus på kjøreoppgavene og prøv å unngå unødvendig stopp, bruk motorvarmer.

I samferdselsperspektiv er det nødvendig og ha helheten i perspektiv, de tiltakene som iverksettes må ha noe mere i seg enn å tilfredstille en politisk retning. De må våre oppnålige uten å ødelegge arbeidsplasser og familieøkonomi.

 

 

hilsen

KNA Indre/ytre Østfold

 

Samferdsel

Terje Sørby